نگاه کوتاهی به خط نستعلیق
بطوریکه از تذ کره احوال خوشنویسان و آثار باقیمانده از آنان مستفاد میشود خط نستعلیق و ارائه هند سه طلائی آن که مشحون از ظرافت و زیبائی و لطافت و شادابی و رفتار و چرخش و نرمش و رقص کلمات است و به دلیل سازگاری آن با زبان پارسی در شرایط خاص تاریخی و اجتماعی در حدود هفتصد سال پیش در ایران بوجود آمد و هنرمندان این سرزمین در طی قرون همه ذوق و توان خویش را مصروف تکمیل و تمتیم آن نمودند. نحوه پیدائی آن روشن نیست ، اما میر علی تبریزی را به عنوان واضع این خط نام می برد. و شواهد نشان می دهد که خط نستعلیق بدست او قانونمند شده و کمی بعد به وسیله سلطانعلی مشهدی جلوه و جمال بیشتری پیدا می کند و چند دهه بعد نوبت هنرنمائی میرعلی هروی میرسد و به نظر هنرشناسان تا آن زمان خط تمامیت ، و پیراستگی می یابد، « قلم کتابت » توسط هنرمند و استاد معتبری چون باباشاه اصفهانی پختگی و آراستگی پیدا می کند، و خط نستعلیق در مقام خط رسمی و ملی ایران، پایگاه بلندی کسب می کند. « یادآوری این واقعیت سزاوار خواهد بود که در این دوره کاتبان ، هنرمند و گرانقدری ظهور کردند که ، هر یک در حد خود قدمی برداشته و این کاروان را به سرمنزل مقصود نزدیکتر می کنند و چون نظر بر اختصار است از باباشاه به عنوان نمونه یاد می شود» خط او در کلمات و اندام معتدل ، محکم و ظریف و طرح و تنظیم دلپذ یر سطر و صفحه مورد توجه اهل نظر می گردد، تا زمان میر عماد فرا رسید که عروس خطوط اسلامی نستعلیق به دست توانای او- که به حق و به اتفاق جمیع ، هنرشناسان به القاب« استادالاساتید»«استاد کل» سرافراز است، و همه، سالکان این طریق مبارک، بعد از وی به عنوان حضرت استادی یاد کنند- در حجله جمیل و باشکوه خود، جلوسی مجد د نمود و چشم زیباپرستان را به جمال خود خیره ساخت و چنین شد که با ظهور آن عزیز سیر تکاملی خط و خوشنویسی شتاب و وسعت بیشتری پیدا کرد و تاثیر، هنر و مکتب او به قدری وسیع و عمیق بود که تا حدود سیصد سال بعد و قبل از پیدایش مکتب کلهر، همه از او الهام میگرفتند و گرد شمع وجودش طواف می کردند. یاداوری نام گرامی بزرگانی چون آقا فتحعلی شیرازی، میرزا علی نقی شیرازی، خانواده بزرگ و ارجمند وصال، محمد حسین کاتب السلطان، پیروان مکتب میرعمادی و بزرگانی چون میرزا غلامرضا که در همان مکتب و معاصرمیرزا رضا کلهر بود با قدرت فوق العاده و آثار معجزنما، چون خورشید درخشان، و میرحسین ترک که هر یک در پیراستگی و تنوع شیوه موثر بوده اند سزاوار و شایسته است و از خداوند طلب عنایت می کنیم که به مسئولان انجمن این توفیق را مرحمت فرماید که در فرصتی و بمناسبتی ، نسبت به همه این عزیزان در جهت تجلیل از مقام شامخ آنان و معرفی وسیع تر و دقیق تر آثارشان انجام وظیفه نماید و همچنین در مورد معرفی و بزرگداشت استادان خطوط« نسخ»،« ثلث» و« شکسته» که در غنای فرهنگ اسلامی کشور عزیزمان نقش عمده داشته اند احساس وظیفه وعلاقه بیشتری به وجود آید.